Caravan Oplooprem

Caravan, boottrailer, vouwwagen of aanhangwagen zijn voorzien van een oplooprem.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek bevonden zich in Nederland eind 2016 1.122.354 geregistreerde aanhangwagens. Ongeveer de helft bestaat uit caravans met een oplooprem, de meeste van marktleider AL-KO. Kijken we sec naar materiaal, dan zijn dat minstens 2,24 miljoen remtrommels en zelfs 4,5 miljoen remvoeringen. En die slijten allemaal!

Een goed functionerende oplooprem is essentieel voor veiligheid en comfort tijdens het rijden met een caravan, vouwwagen, boottrailer of aanhangwagen. Getrokken voertuigen zijn over het algemeen voorzien van een zogenaamde oplooprem. Aanhangers met zo’n remsysteem ‘lopen op’ tegen de trekauto (ze drukken er tegenaan) als de de auto remt. Vandaar de naam. Via het schuifstuk in de dissel, een stangenstelsel en kabels, van de aanhanger wordt de aanhangwagenrem geactiveerd. De aanhanger remt zolang de snelheid van de aanhanger groter blijft de remmende auto. De hele beweging verloopt soepel doordat in het systeem ook een demper is opgenomen. Een paar tips….

  1. Bij nieuwe caravans na 1.500 kilometer de remmen controleren en eventueel de remmen afstellen. Dit kan de werkplaats van uw stalling ook voor u doen.
  2. De door AL-KO opgegeven onderhoudsinterval is 10.000 kilometer of om de twaalf maanden. Bij dat jaarlijkse onderhoud is doorsmeren via de aanwezige smeernippels noodzakelijk.
  3. Elke twee jaar moet het binnenwerk gecontroleerd worden op werking, gereinigd van remstof en gesmeerd met hittebestendig vet. Dit wordt doorgaans gecombineerd met een Bovag-onderhoudsbeurt.
  4. De minimale dikte van de remvoering is twee millimeter.
  5. Het nastellen van de remmen mag uitsluitend aan de rem zelf gebeuren. De remstang wordt eventueel daarna afgesteld.
  6. Door veroudering (na zo’n zes jaar) kan de remvoering broos worden of verglazen, waardoor de remprestatie minder is. Controleren dus.
  7. Slecht afgestelde remmen kunnen demperschade veroorzaken. Voel je bij het remmen steeds een stevige schok, dan is de demper vermoedelijk aan vervang toe. Dit is een klusje voor de werkplaats.
  8. Tijdens afdalingen kan de rem heet worden. Stevig afremmen, om de combinatie daarna met geloste rem ‘rustig door te laten lopen’ is het beste. AL-KO adviseert de remmen regelmatig te laten afkoelen.
  9. Vocht kan corrosie veroorzaken in de (Bowden)kabels. Ook daarom is regelmatige controle noodzaak.
  10. Winterkampeerders kunnen overwegen remkabels te vervangen door AL-KO Professional Longlife kabels. Daaruit kan vocht makkelijk ontsnappen.
  11. De winter is een mooi moment om het remsysteem door de werkplaats van de stalling te laten controleren. Maak direct een afspraak!

AL-KO Safety AAA Premium Brake Topstallingen oploopremTopstallingen-tip: Als de remschoenen vervangen worden is dat het moment om te overwegen de gehele rem te vervangen door de nieuwe zelfstellende rem ‘AAA Premium Brake’. Dat is mogelijk bij AL-KO-assen van na 1999. Vraag er naar bij een van de bij Topstallingen aangesloten Bovag-caravan en camper werkplaatsen. Ook als je geen stallingsklant bent, ben je welkom bij onze zeer ervaren leden.